آنژیوپلاستی در اغلب موارد جایگزین جراحی قلب باز شده است. اگرچه در موارد کمتری هنوز جراحی، روش مؤثرتری است و باید کماکان به عنوان روش برتر به بیمار معرفی شود. البته آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی قابل انجام در یک جلسه می باشد.

آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی ،یک روش بسیار مؤثر درمانی است که در همان زمان آنژیوگرافی قابل انجام است. در این عمل، یک سیم خیلی باریک به ضخامت مو وارد رگ کرونر می شود و روی این ریل باریک، نخست بالن و سپس استنت عبور داده می شود. با اتساع بالن، استنت (فنر) به دیواره ی رگ می چسبد و باعث می شود که تنگی مجدد رگ تا 95 درصد جلوگیری شود.

این روش در اغلب موارد جایگزین جراحی قلب باز شده است. اگرچه در موارد کمتری هنوز جراحی، روش مؤثرتری است و باید کماکان به عنوان روش برتر به بیمار معرفی شود. بیمار می تواند بلافاصله پس از انجام آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی ازتخت پایین بیاید و راه برود بدون آن که نیازی به بستری مطلق چند ساعته ی بعد از آنژیو داشته باشد. ترخیص بیمار نیز اغلب پس از چهار ساعت امکان پذیر است و این یعنی آن که مهلک ترین بیماری تاریخ بشر به طور سرپایی با کمترین عوارض، قابل درمان است.

در دهه های اخیر کاهش تحرک فیزیکی، افزایش شیوع بیماری‌هایی نظیر دیابت، چربی خون و پر فشاری خون و همچنین مصرف دخانیات باعث شیوع بیشتر بیماری‌ تنگی عروق قلب در ایران شده و به تبع آن سکته قلبی و مرگ و میر ناشی از آن نیز افزایش یافته است. شایع ترین علت مرگ و میر در جهان، بیماری های قلبی است.

در ایران متآسفانه هم سن شیوع بیماری های قلبی–عروقی پایین آمده است و هم آمار ابتلاء به این بیماری افزایش پیدا کرده است. ولی خبر خوب آن است که  امروزه با روش های تشخیصی دقیق تر و درمان های مؤثرتر و عملی تر و ساده تری نظیر آنژیوپلاستی، درمان این بیماری اغلب با سرعت و حتی به گونه ی سرپایی یا حداکثر بستری یک روزه قابل انجام است.

سیتی آنژیو گرافی

سی تی آنژیوگرافی یک روش تشخیصی جدید است که با سی تی اسکن انجام می شود و در مراکز مجرب تا 95 درصد دقت دارد .البته در این روش مقدار ماده حاجب استفاده شده با روش آنژیوگرافی برابر است تنها تفاوت این است که کاتتری وارد رگ بیمار نمی شود. بنابراین اگر احتمال بالینی بیماری عروق کرونر زیاد باشد از همان ابتدا باید آنژیوگرافی  انجام شود چون با تآیید سی تی آنژیو بیمار باید تحت آنژیوگرافی نیز قرار گیرد و در این میان فقط وقت و هزینه ی بی مورد مصروف گشته است. سی تی آنژیو عمدتآ در مواردی قابل توصیه است که احتمال حد اکثر متوسطی برای تنگی شرایین قلب وجود دارد.

آنژین صدری چیست؟

عروقی که به خودِ قلب خونرسانی می کنند، اگر دچار گرفتگی شوند، بسته به مقدارِ گرفتگی، فرد را حین فعالیت و یا استراحت دچار علایم می کنند که دردهای آنژینی یا همان آنژین صدری نامیده می شود.

منبع: دکتر هندسی