رازیانه یک گیاه با طعم نسبتاً معمولی است که در پخت و پز ها و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد . رازیانه به دلیل خواص زیاد برای سلامتی انسان و برطرف کردن مشکلات جسمانی مثل مشکلات مربوط به گوارش و یا علائم قبل از قاعدگی مورد توجه قرار گرفته است . مطالعات جدید اثبات کرده است که رازیانه در مدیریت علائم بعد از یائسگی نیز مثل گرگرفتگی ، بی خوابی ، خشکی واژن و اضطراب بدون هیچ عوارض جانبی موثر می باشد.


رازیانه با طعم انیسون برای آشپزی استفاده می گردد و مشکلات زیادی را برطرف خواهد کرد . این دارو را می توان به عنوان یک داروی جایگزین و یا تکمیلی در مدیریت علائم یائسگی استفاده کرد و یا آن را جایگزین هورمون درمانی قرار داد.

اگرچه هورمون درمانی یکی از درمان های موثر برای مدیریت این علایم می باشد اما بعضی از خانم ها ترجیح می دهند که از راهکارهای گیاهی استفاده کنند زیرا اقدامات گیاهی هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و از طرفی بعضی از این افراد کاندیدای خوبی برای انجام هورمون درمانی نیستند . در نتیجه استفاده از رازیانه را ضروری می دانند.

خواص رازیانه

خواص رازیانه برای خانم‌ها
رازیانه خواص هورمونی دارد و برای بیش از 90 درصد از خانم‌ها تجویز می‌شود. به این شکل که در ترکیب آن، استروژن (هورمون زنانه) بالایی یافت می‌شود. به همین دلیل باعث افزایش شیر شده و بهترین درمان برای قطع قاعدگی است. رازیانه ضد چاقی است، التهاب‌های واژن و علائم یائسگی مثل گرگرفتگی را برطرف می‌کند. علاوه بر این اگر با گل‌گاوزبان صرف شود، قاعده‌آور است، یعنی قطع قاعدگی را متوقف می‌کند.

 

خواص ضد پیری
رازیانه خواص فوق العاده ای برای پوست دارد. تمام اجزای این گیاه، اعم از دانه، ساقه و برگ، منبع ویتامین B و C هستند که سبب سنتز کلاژن و حفظ جوانی می شوند.

بسیاری از کشورهای از این گیاه معطر در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی طبیعی استفاده می کنند.

عرق رازیانه باعث طراوت پوست و رفع چروک پوست و صورت زنان میشود . عرق رازیانه یک داروی همیشه ضروری در درمان بیماری های سرد زنان است .

 

 رفع موهای زائد
رازیانه به شکل ضماد برای از بین بردن موهای زائد بسیار مناسب است. برای این کار، بذر رازیانه را پودر کنید و سپس آن را با یک نوع روغن (مثل روغن زیتون یا روغن بادام) مخلوط کنید و به صورت ماسک روی صورت خود بگذارید. این ماسک باعث روشن شدن و شفاف شدن پوست می‌شود.

 

پیشگیری از پوکی استخوان
رازیانه حاوی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است و به حفظ استخوان ها کمک می کند.

 

ضد سکسکه

رازیانه برای کلیه خواص فراوانی دارد و همراه با کاکل ذرت باعث دفع سنگ‌های کلیوی می‌شود. اگر فردی که مبتلا به سنگ کلیه (کوچکتر از ۵ میلی‌متر) است، روزی ۴ تا ۵ مرتبه بذر رازیانه و کاکل ذرت را بجوشاند و میل کند، سنگ‌ها دفع خواهد شد.

ریشه این گیاه نیز باعث برطرف شدن مشکلات کلیوی می‌شود. علاوه بر این دارای خواص گوارشی فراوانی نیز هست.

رازیانه ضداسپاسم و ضد نفخ است؛ ورم‌های روده و معده را از بین می‌برد؛ به درمان سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند و باعث کاهش میزان اشتها می‌شود. همچنین سکسکه و سوءهاضمه را برطرف می‌کند.

 

تقویت دید
یکی از معجزه‌آساترین خواص رازیانه (که در گیاهان دیگر کمتر به چشم می‌خورد) تقویت دید است.

به این ترتیب که عرق رازیانه را جوش می‌دهیم تا استریل شود و از وجود هر نوع میکروب یا عفونت پاک شود. سپس آن را داخل قطره‌چکان ریخته و داخل چشم می‌چکانیم.

روزی چند قطره (صبح، ظهر و شب) باعث افزایش نورچشم، کاهش التهابات چشم (مثل قرمزی) و کاهش خطر ابتلا به آب‌مروارید می‌شود. رازیانه همچنین برای درمان التهاب پلک‌ها و درمان شب‌کوری بسیار مفید است.

 

تخم رازیانه به هضم غذا کمک می‌کند
اگر در هضم غذا دچار مشکل شده‌اید می‌توانید به این تخم‌های پرخاصیت اعتماد کنید به خاطر اینکه خواص هضم‌کنندگی این دانه‌های ریز از قرن‌ها پیش شهرت داشته است. نوشیدن دم‌کرده و جوشانده‌ی تخم رازیانه بعد از غذا شما را از مشکلات گوارشی نجات می‌دهد.

 

ضد سرطان است

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم رازیانه به کاهش خطر ابتلا به سرطان ناشی از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

باید بدانید رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلول‌ها و DNA آسیب می‌رسانند.

تخم رازیانه همچنین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون موثر است. به خاطر اینکه سرشار از فیبرهای گیاهی بوده و به حذف توکسین‌ها و مواد زاید از طریق روده‌ها کمک می‌کند.

 

خواص ضد التهابی‌ دارد
آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در تخم رازیانه نه تنها به پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر است بلکه برای حفظ سلامت تمام اعضای بدن مفید است؛

به خاطر اینکه حاوی خواص ضدالتهابی می‌باشد. به عقیده‌ی محققان استفاده از تخم رازیانه می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت و بیماری کرون که جزو بیماری‌های خود ایمنی هستند موثر باشد.

البته پژوهش‌های تکمیلی برای رسیدن به نتایج قطعی‌تر در حال انجام است.

 

حاوی فیبرهای مفید است
تخم رازیانه سرشار از فیبر است. فیبرها صرفاً در مواد غذایی گیاهی وجود دارند. باید بدانید که این ترکیبات مفید در دفع راحت و خروج توکسین‌ها و مواد زاید از بدن نقش اصلی دارند.

این ترکیبات مفید برای هضم غذا نیز موثرند. ۱۰۰ گرم تخم رازیانه حاوی ۱۵۰ درصد فیبر مورد نیاز روزانه‌ی بدن است.

 

خواص آنتی‌اکسیدانی دارد
تخم رازیانه سرشار از فلاوونوئیدها می‌باشد که جزو آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌باشند. این آنتی‌اکسیدان‌ها استرس اکسیداتیو سیستم قلبی و عروقی را کاهش داده و از بدن در برابر آسیب‌های عصبی حفاظت می‌کنند. فلاوونوئیدها همچنین شهرت زیادی در پیشگیری از پیری زودرس دارند و با رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان مقابله می‌کنند.

 

سازنده‌ی گلبول‌های قرمز
تولید و ساخت گلبول‌های قرمز توسط بدن با مصرف مواد غذایی مناسب بیشتر می‌شود. تخم رازیانه حاوی میزان زیادی مس می‌باشد.

این ماده‌ی معدنی برای ساخت سلول‌های خونی به ویژه در گلبول‌های قرمز لازم و ضروری است. باید بدانید که ۱۰۰ گرم تخم رازیانه حدود ۱۰۷۰ میلی‌گرم مس دارد.

همچنین بخوانید:

دیگر خواص رازیانه 
۱) رازیانه اثر زیاد کننده ی شیر را در زنان شیرده دارد و بدین منظور می توان از دم کرده ی رازیانه استفاده کرد.

۲) اشتها آور و مقوی است.

۳) نفخ و گاز معده را از بین می برد.

۴) قاعده آور است.

۵) استفاده موضعی آب برگ های رازیانه، ناراحتی و خستگی مفرط چشم را از بین می برد. این گیاه که ادرارآور است، با تکرر ادرار سموم بدن را دفع می کند.

۶) جوشانده ریشه رازیانه ملین و مسهل است.

۷) روغن تخم رازیانه کرم روده را از بین میبرد.

۸) حالت تهوع را برطرف می کند.

۹) برای برطرف کردن آسم ، سرفه و تنگی نفس از دم کرده تخم رازیانه به مقدار سه فنجان در روز استفاده کنید .

۱۰) برای رفع اسهال رازیانه را با زیره سبز به نسبت مساوی دم کرده و نوش جان کنید.

۱۱) رازیانه بعلت داشتن هورمون زنانه رشد دختران را جلو می اندازد .

۱۲) رازیانه مغز را فعال می کند .

۱۳) ریشه رازیانه دارای کومارین Coumarin می باشد . چون این ماده رقیق کننده خون است بنابراین آنهایی که مبتلا به تصلب شرائین یا انسداد رگها هستند می توانند از جوشانده ریشه رازیانه استفاده کنند .

۱۴) دردهای مفاصل را برطرف می کند .

۱۵) برای از بین بردن درد آرتروز روغن رازیانه را در محل درد بمالید .

۱۶) مصرف رازیانه در غذا از چشم در برابر التهاب، اختلالات مربوط به سن و پیری چشم محافظت می کند.

۱۷) رازیانه موها را تقویت می کند، مانع ریزش مو می شود، به بدن آرامش می دهد و حافظه را تقویت می کند.

 

مضرات رازیانه
مصرف بیش از حد رازیانه، احتمال آلرژی‌های پوستی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، افرادی که ناراحتی‌های تنفسی دارند نیز باید مراقب باشند؛ زیرا ممکن است با تنفس و یا مصرف گیاه دچار حمله‌های آسم شوند.

از دیگر تاثیرات جانبی رازیانه، احتمال کاهش نیروی جنسی در آقایان و لاغری در خانم‌هاست. علاوه بر این مصرف زیاد از حد آن باعث قطع و یا کاهش شیر در زنان شیرده می‌شود. افراد سردمزاج نیز با خوردن این گیاه ممکن است دچار سردرد شوند.

اثر عجیب رازیانه این است که خانم‌ها را لاغر و آقایان را چاق می‌کند!

 

منبع : lifely100